Dziś o nauce japońskiego od troszkę innej  strony. Mianowicie czas na cykl dłuższego artykułu na temat szkolnictwa w Japonii. System różni się trochę od tego znanego w Polsce i jest dość interesujący.
Japońskie szkolnictwo cz.1
Podział Szkół w Japonii
Już
 od ponad stu lat japońskie szkolnictwo poddawane jest co pewien czas 
gruntownym reformom. Pierwsza z nich miała miejsce w tzw. epoce Meiji 
(1868 – 1912) kiedy to usunięto rządy szoguna i przystąpiono do 
modernizacji kraju na wzór zachodni. Wtedy wydano też rządową „ustawę o 
edukacji”(1872) która zapoczątkowała rozwój nowoczesnego systemu 
szkolnego w Japonii . W latach 1886 – 1916 zintensyfikowano te 
modernizacyjne poczynania,po czym nastąpił okres ekspansji edukacyjnej 
(1917 – 1937) i związanej z nim rozbudowy szkół różnych typów i 
poziomów, łącznie z uniwersytetami. Z kolei lata 1937 –1945 przyniosły 
uniformizacje i faszyzacje edukacji japońskiej, okres powojenny– jej 
demokratyzacje.
Wyrazem
 przemian jakie zaszły w tej edukacji po 1945 roku jest chociażby 
artykuł I „zasadniczego prawa o wychowaniu”, który głosi że „edukacja 
powinna zmierzać do pełnego rozwoju osobowości do wychowania ludzi 
zdrowych pod względem umysłowym i fizycznym miłujących prawdę i 
sprawiedliwość , ceniących pracę, wskazujących głębokie uczucie 
odpowiedzialności, wyposażonych w niezależne wartości duchowe oraz 
budujących pokojowe państwo i społeczeństwo.”
Dostrzeganie
 znaczenia oświaty i kształcenia obywateli można zaobserwować XIX wieku.
 Już wtedy w Japonii powołano 17 000 szkół. Tak szeroko zakrojone 
kształcenie umożliwiło zmniejszenie stopnia analfabetyzacji do 50%ogółu 
mężczyzn i 15% kobiet. Sytuacja ta jeszcze bardziej zmieniła się po II 
wojnie światowej.
W
 ostatnich latach Japonia zajmuje na świecie czołowe miejsce pod 
względem tempa rozwoju gospodarczego. Źródła sukcesów 
gospodarczych,techniczno-przemysłowych i społecznych należy upatrywać w 
rozwoju oświaty i wychowaniu młodego pokolenia. Do rozwoju oświaty po II
 wojnie światowej w znacznym stopniu przyczyniły się Stany Zjednoczone 
Ameryki Płn. (USA) - państwo okupujące Japonię po zakończeniu wojny. 
Wprowadzane wówczas zmiany w systemie kształcenia i upowszechniania 
nowoczesnej wiedzy wzorowane były na strukturach szkolnictwa 
amerykańskiego. Zmiany te przetrwały do chwili obecnej.
Modernizację
 japońskiego systemu kształcenia rozpoczęto od rozbudowy i 
upowszechniania szkolnictwa podstawowego, które stało się obowiązkowe 
dla wszystkich od 6 do 15 roku życia, oraz wzmocnienia i oprofilowania 
szkolnictwa wyższego. Przyjęto jednotorowy układ kształcenia ograniczony
 do6-letniej szkoły podstawowej oraz 3-letniej szkoły średniej niższej 
(I stopnia)i szkoły średniej wyższej (II stopnia). Obecnie w Japonii 
szkołę podstawową i średnią I stopnia kończy 100% dzieci. Do szkoły 
średniej II stopnia idzie około90% dzieci, a kończy ją około 88%. Są to 
wyniki rekordowe w skali światowej.
We
 wszystkich szkołach dominują przedmioty ogólnokształcące. Kadra 
dydaktyczna (nauczycielska) wszystkich kategorii zawodowych jest dobrze 
przygotowana zarówno z zakresu literatury, jak i przedmiotów ścisłych. W
 nowym systemie znacznie podniesiono wymagania stawiane nauczycielom 
szkolnictwa podstawowego i średniego w zakresie kwalifikacji oraz 
wykształcenia. Szkoły pedagogiczne włączono do uniwersytetów jako 
wydziały pedagogiczne.
Przedmioty
 zawodowe w szkołach i liceach zawodowych (2-3-letnich)stanowią tylko 
50% godzin, w tym 1/4 to zajęcia praktyczne w warsztatach i halach 
produkcyjnych. System szkolny w Japonii obejmuje przedszkola, szkoły 
podstawowe, średnie niższe i wyższe, policealne, politechniki i 
uniwersytety.
Wprowadzenie
 systemu 6 +3 + 4 (6 lat szkoły podstawowej, 3 lata szkoły średniej I 
stopnia, 3 lata szkoły średniej II stopnia i 4 lata szkoły wyższej) 
pociągnęło za sobą konieczność zreformowania również systemu zarządzania
 szkolnictwem. Modernizując system szkolnictwa w Japonii, odeszli od 
scentralizowanego szkolnictwa, pozostawiając duży zakres autonomii 
władzom lokalnym zarządzającym szkołami wyższymi, średnimi a nawet 
podstawowymi. Programy nauczania wydaje Ministerstwo Oświaty, Nauki i 
Kultury.
Stanowią
 one wytyczne, na podstawie, których przez poszczególne szkoły 
opracowywane są programy szczegółowe, uwzględniając warunki, w jakich 
dana szkoła funkcjonuje. Finansowanie oświaty publicznej znajduje się, w
 gestii rządu, prefektur i terenowych władz oświatowych. Pieniądze 
pochodzą z podatków i innych dochodów. Wydatki na oświatę w 1990 r. 
wyniosły 115 mld $, co stanowiło 4,60/o PKB (16,5% budżetu państwa). 
Natomiast całość wydatków na oświatę ze źródeł publicznych i prywatnych 
wyniosła 168 mld $ w 1990 r., z czego 47,5% przeznaczono na oświatę w 
ramach obowiązku szkolnego, 18,6% na wyższe klasy szkoły średniej, a 
25,6% na szkolnictwo.
Na
 podkreślenie zasługuje fakt, ze z budżetu państwa pokrywa się nie 
więcej niż połowę wydatków na pensje nauczycieli zatrudnionych w 
szkołach publicznych. Obecnie władze japońskie zmierzają do podniesienia
 poziomu nauczania w szkołach podstawowych w różnych częściach kraju. 
Chcą przeznaczyć znaczne fundusze na rozwój i rozbudowę szkół wiejskich 
przez modernizację wyposażenia. Ponieważ w wielu szkołach uczy się ponad
 50 uczniów w jednej klasie, władze dążą do zmniejszenia tej liczby. Rok
 szkolny w Japonii zaczyna się 1 kwietnia, a kończy 31 marca następnego 
roku.
Rok
 nauki w szkołach podstawowych i średnich I stopnia podzielony jest na 
trzy semestry: semestr pierwszy trwa od kwietnia do lipca, semestr drugi
 od września do grudnia, semestr trzeci od stycznia do marca. W 
większości szkół średnich wyższych nauka odbywa się przez dwa semestry. 
Semestr pierwszy w szkołach tego poziomu trwa od kwietnia do września, 
semestr drugi od października do marca. Uczelnie wyższe również pracują 
dwu semestralnie. We wszystkich typach szkół miesięczne wakacje są w 
lecie (od końca lipca do początku września) oraz w okresie zimowym, na 
przełomie starego i nowego roku(dwa tygodnie). Uczniowie w szkołach są 
zmuszani do ślepej dyscypliny wobec nauczycieli. Program nauczania jest 
ułożony w taki sposób, aby uczniowie opanowali ogromny materiał 
pamięciowo.
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz