Dziś o nauce japońskiego od troszkę innej strony. Mianowicie czas na cykl dłuższego artykułu na temat szkolnictwa w Japonii. System różni się trochę od tego znanego w Polsce i jest dość interesujący.
Japońskie szkolnictwo cz.1
Podział Szkół w Japonii
Już
od ponad stu lat japońskie szkolnictwo poddawane jest co pewien czas
gruntownym reformom. Pierwsza z nich miała miejsce w tzw. epoce Meiji
(1868 – 1912) kiedy to usunięto rządy szoguna i przystąpiono do
modernizacji kraju na wzór zachodni. Wtedy wydano też rządową „ustawę o
edukacji”(1872) która zapoczątkowała rozwój nowoczesnego systemu
szkolnego w Japonii . W latach 1886 – 1916 zintensyfikowano te
modernizacyjne poczynania,po czym nastąpił okres ekspansji edukacyjnej
(1917 – 1937) i związanej z nim rozbudowy szkół różnych typów i
poziomów, łącznie z uniwersytetami. Z kolei lata 1937 –1945 przyniosły
uniformizacje i faszyzacje edukacji japońskiej, okres powojenny– jej
demokratyzacje.
Wyrazem
przemian jakie zaszły w tej edukacji po 1945 roku jest chociażby
artykuł I „zasadniczego prawa o wychowaniu”, który głosi że „edukacja
powinna zmierzać do pełnego rozwoju osobowości do wychowania ludzi
zdrowych pod względem umysłowym i fizycznym miłujących prawdę i
sprawiedliwość , ceniących pracę, wskazujących głębokie uczucie
odpowiedzialności, wyposażonych w niezależne wartości duchowe oraz
budujących pokojowe państwo i społeczeństwo.”
Dostrzeganie
znaczenia oświaty i kształcenia obywateli można zaobserwować XIX wieku.
Już wtedy w Japonii powołano 17 000 szkół. Tak szeroko zakrojone
kształcenie umożliwiło zmniejszenie stopnia analfabetyzacji do 50%ogółu
mężczyzn i 15% kobiet. Sytuacja ta jeszcze bardziej zmieniła się po II
wojnie światowej.
W
ostatnich latach Japonia zajmuje na świecie czołowe miejsce pod
względem tempa rozwoju gospodarczego. Źródła sukcesów
gospodarczych,techniczno-przemysłowych i społecznych należy upatrywać w
rozwoju oświaty i wychowaniu młodego pokolenia. Do rozwoju oświaty po II
wojnie światowej w znacznym stopniu przyczyniły się Stany Zjednoczone
Ameryki Płn. (USA) - państwo okupujące Japonię po zakończeniu wojny.
Wprowadzane wówczas zmiany w systemie kształcenia i upowszechniania
nowoczesnej wiedzy wzorowane były na strukturach szkolnictwa
amerykańskiego. Zmiany te przetrwały do chwili obecnej.
Modernizację
japońskiego systemu kształcenia rozpoczęto od rozbudowy i
upowszechniania szkolnictwa podstawowego, które stało się obowiązkowe
dla wszystkich od 6 do 15 roku życia, oraz wzmocnienia i oprofilowania
szkolnictwa wyższego. Przyjęto jednotorowy układ kształcenia ograniczony
do6-letniej szkoły podstawowej oraz 3-letniej szkoły średniej niższej
(I stopnia)i szkoły średniej wyższej (II stopnia). Obecnie w Japonii
szkołę podstawową i średnią I stopnia kończy 100% dzieci. Do szkoły
średniej II stopnia idzie około90% dzieci, a kończy ją około 88%. Są to
wyniki rekordowe w skali światowej.
We
wszystkich szkołach dominują przedmioty ogólnokształcące. Kadra
dydaktyczna (nauczycielska) wszystkich kategorii zawodowych jest dobrze
przygotowana zarówno z zakresu literatury, jak i przedmiotów ścisłych. W
nowym systemie znacznie podniesiono wymagania stawiane nauczycielom
szkolnictwa podstawowego i średniego w zakresie kwalifikacji oraz
wykształcenia. Szkoły pedagogiczne włączono do uniwersytetów jako
wydziały pedagogiczne.
Przedmioty
zawodowe w szkołach i liceach zawodowych (2-3-letnich)stanowią tylko
50% godzin, w tym 1/4 to zajęcia praktyczne w warsztatach i halach
produkcyjnych. System szkolny w Japonii obejmuje przedszkola, szkoły
podstawowe, średnie niższe i wyższe, policealne, politechniki i
uniwersytety.
Wprowadzenie
systemu 6 +3 + 4 (6 lat szkoły podstawowej, 3 lata szkoły średniej I
stopnia, 3 lata szkoły średniej II stopnia i 4 lata szkoły wyższej)
pociągnęło za sobą konieczność zreformowania również systemu zarządzania
szkolnictwem. Modernizując system szkolnictwa w Japonii, odeszli od
scentralizowanego szkolnictwa, pozostawiając duży zakres autonomii
władzom lokalnym zarządzającym szkołami wyższymi, średnimi a nawet
podstawowymi. Programy nauczania wydaje Ministerstwo Oświaty, Nauki i
Kultury.
Stanowią
one wytyczne, na podstawie, których przez poszczególne szkoły
opracowywane są programy szczegółowe, uwzględniając warunki, w jakich
dana szkoła funkcjonuje. Finansowanie oświaty publicznej znajduje się, w
gestii rządu, prefektur i terenowych władz oświatowych. Pieniądze
pochodzą z podatków i innych dochodów. Wydatki na oświatę w 1990 r.
wyniosły 115 mld $, co stanowiło 4,60/o PKB (16,5% budżetu państwa).
Natomiast całość wydatków na oświatę ze źródeł publicznych i prywatnych
wyniosła 168 mld $ w 1990 r., z czego 47,5% przeznaczono na oświatę w
ramach obowiązku szkolnego, 18,6% na wyższe klasy szkoły średniej, a
25,6% na szkolnictwo.
Na
podkreślenie zasługuje fakt, ze z budżetu państwa pokrywa się nie
więcej niż połowę wydatków na pensje nauczycieli zatrudnionych w
szkołach publicznych. Obecnie władze japońskie zmierzają do podniesienia
poziomu nauczania w szkołach podstawowych w różnych częściach kraju.
Chcą przeznaczyć znaczne fundusze na rozwój i rozbudowę szkół wiejskich
przez modernizację wyposażenia. Ponieważ w wielu szkołach uczy się ponad
50 uczniów w jednej klasie, władze dążą do zmniejszenia tej liczby. Rok
szkolny w Japonii zaczyna się 1 kwietnia, a kończy 31 marca następnego
roku.
Rok
nauki w szkołach podstawowych i średnich I stopnia podzielony jest na
trzy semestry: semestr pierwszy trwa od kwietnia do lipca, semestr drugi
od września do grudnia, semestr trzeci od stycznia do marca. W
większości szkół średnich wyższych nauka odbywa się przez dwa semestry.
Semestr pierwszy w szkołach tego poziomu trwa od kwietnia do września,
semestr drugi od października do marca. Uczelnie wyższe również pracują
dwu semestralnie. We wszystkich typach szkół miesięczne wakacje są w
lecie (od końca lipca do początku września) oraz w okresie zimowym, na
przełomie starego i nowego roku(dwa tygodnie). Uczniowie w szkołach są
zmuszani do ślepej dyscypliny wobec nauczycieli. Program nauczania jest
ułożony w taki sposób, aby uczniowie opanowali ogromny materiał
pamięciowo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz