Japońskie szkolnictwo cz.2
Szkolnictwo podstawowe i średnie
Przedszkola –
 mają za zadanie zapewnić dzieciom 3-5 letnim odpowiedni rozwój umysłowy
 i fizyczny przez stworzenie odpowiednich warunków środowiskowych oraz 
prowadzenia nauki dostosowanej do ich poziomu umysłowego i zdolności. W 
80% są to placówki prywatne.
Ministerstwo
 Oświaty sformułowało 5 głównych celów metodycznych,które powinny być 
przestrzegane przez nauczycieli i wychowawców w procesie twórczego 
wychowania dzieci japońskich. Wychowanie to nie tylko jednostronne 
sugestie norm, ale obraz życia we współczesnym świecie. Zadaniem 
nauczyciela jest nie uczyć, a żyć z dziećmi; w procesie wychowania 
wykorzystywać naturalne warunki i sytuacje życia codziennego oraz być 
wzorem i przykładem społecznego i moralnego wychowania. Wychowanie 
powinno być nastawione na kształtowanie określonych jakościowo norm, bez
 których me można wyrosnąć na dobrego,zdyscyplinowanego i pracowitego 
obywatela Japonii.
Nauczyciel
 winien dążyć do tego, aby w twórczym procesie nauczania dzieci 
uświadamiać im obecność i interesy innych członków społeczności ich 
wzajemne zależności. Ważną formą wychowania jest wychowanie grupowe. 
Przy tym kryterium efektywności to nie rezultat i jakość pracy 
poszczególnych dzieci alei całej grupy. Konieczne jest uczestniczenie 
wszystkich dzieci w obcowaniu i pracy, co pozwala na uświadomienie 
każdemu z nich jego roli, jaką spełnia w społeczności.
Należy
 przyuczać dzieci do rozwiązywania trudnych problemów grupy,a także 
swoich indywidualnych. Uczyć samodzielności i umiejętności pokonywania 
trudności. Dzieci powinny pojąc, ze zakazy i normy życia w grupie i 
społeczeństwie, a także ich przestrzeganie to obowiązkowa potrzeba 
każdego człowieka.
Szkoły podstawowe i niższe średnie –
 uczęszczanie do szkoły podstawowej i średniej niższej jest w Japonii 
obowiązkowe i trwa 9 lat (6 + 3) – 6-letnia szkoła podstawowa, 3-letnia 
szkoła średnia I stopnia. Praktycznie wszystkie dzieci w Japonii są 
zapisywane tak do szkoły podstawowej jak i szkoły średniej I stopnia. 
Kształcenie na tym poziomie jest obowiązkowe, tak więc pierwsza selekcja
 następuje dopiero po przejściu do szkoły średniej II stopnia.
Nauka
 w szkole podstawowej obejmuje nauczanie przedmiotowe, moralne oraz 
kształcenie umiejętności intelektualnych i praktycznych. Na przykład w 
VI klasie szkoły podstawowej dzieci uczą się 6 przedmiotów w ciągu 1015 
lekcji(45-minutowych) w roku. Podręczniki zatwierdzane do użytku przez 
Ministerstwo Oświaty są bezpłatne. W 1993 r. w 24 tys. państwowych szkół
 podstawowych znalazło się prawie 9 min dzieci (99% grupy wieku).
Uczeń
 musi zabierać ze sobą do szkoły: tornister, czapkę, tenisówki do 
chodzenia po szkole, strój gimnastyczny, kąpielówki i inne dodatki 
określone przez szkołę. Szczególnie ważny jest kolor stroju 
gimnastycznego i czapki ponieważ dzięki nim wiadomo, z której klasy jest
 dany uczeń. Każda szkoła określa w regulaminie szkolnym inne kolory 
czapek i strojów gimnastycznych dla swoich uczniów.
Obowiązuje
 następująca skala ocen: trzystopniowa w szkołach podstawowych: 1,2,3 – 
„3” jest ocena najlepszą, pięciostopniowa w szkołach średnic od 1 do 5 –
 „5” jest oceną najlepszą. Oceny jednak nie mają znaczenia.Wystawia się 
je tylko dla wiedzy rodziców i nauczycieli. Nie mają również związku z 
promocją do następnej klasy, gdyż nigdy nie zostawia się ucznia na drugi
 rok w szkole podstawowej i średniej I stopnia. W szkole podstawowej 
ocenia się uczniów na podstawie wyników osiągniętych w testach i na 
klasówkach,które nauczyciel przeprowadza po określonym dziale. 
Nauczyciel sam decyduje kiedy, z czego i w jakiej formie zrobić 
sprawdzian. Przeważnie nie zdarzają się odpowiedzi ustne.
W
 szkole średniej pięć razy w roku przeprowadza się testy z pięciu 
najważniejszych przedmiotów. Uczniowie ze wszystkich szkół piszą je 
jednocześnie. Pytania są ustalane przez władze okręgu, a sprawdzają je 
nauczyciele uczący w danej szkole. System tez obowiązuje w szkołach 
średnich II stopnia. Oprócz kontynuowania nauki przedmiotów 
ogólnokształcących rozpoczętych w szkole podstawowej, uczniowie uczą się
 ochrony zdrowia i przedmiotów przed zawodowych. Nauka języków obcych 
nie jest obowiązkowa, jednak prawie wszyscy uczniowie uczą się języka 
angielskiego. Minimalna liczba godzin lekcyjnych w ciągu roku wynosi 
1050 (50-minutowe). Również na tym szczeblu szkoły podręczniki są wolne 
od opłat.
W
 1993 r. w niższych klasach państwowej szkoły średniej znalazło się 
prawie 55% grupy wieku, natomiast w niższych klasach średnich szkół 
prywatnych było jedynie 5% grupy wieku. W szkole średniej niższego 
stopnia obowiązuje mundurek. W obrębie jednej szkoły wszyscy noszą takie
 same mundurki,ale każda szkoła ma swój określony krój mundurków.
Zarówno
 w szkole podstawowej jak i średniej dzieci żywią się w stołówkach. Od 
poniedziałku do piątku wszyscy gromadzą się w porze obiadowej i jedzą 
ten sam posiłek. Zazwyczaj jest to mleko, chleb, dodatki (na przykład 
sałatka z wodorostów), ale zdarzają się szkoły, gdzie można zjeść ryż i 
spaghetti. Do przedmiotów nauki w szkole podstawowej należą: język 
japoński,arytmetyka, przyroda, ogólna wiedza o społeczeństwie, 
wychowanie fizyczne,muzyka, plastyka, zajęcia praktyczno-techniczne. 
Angielski zaczyna się od pierwszej klasy szkoły średniej niższego 
stopnia. Lekcje trwają 50 minut, a przerwy między każdymi zajęciami 5 
minut. Uczniowie przychodzą najczęściej na8:30, odbywa się apel poranny i
 przed 9:00 zaczynają się lekcje. Przedpołudniem są 4 lekcje, około 
godziny 12:30 jest lunch i od 13:00 zaczyna się pierwsza popołudniowa 
lekcja. Ostatnia szósta kończy się około 15:00.
Wraz
 z rozpoczęciem nauki w szkole średniej niższego stopnia po zajęciach, 
na boiskach, salach gimnastycznych i w salach lekcyjnych odbywają się 
zajęcia kółek zainteresowań, które trwają mniej więcej do godziny 
szóstej.W szkołach zawsze jest boisko 200 metrowe, 25 metrowy basen 
pływacki, a w salach gimnastycznych dwa boiska do koszykówki.
Do
 największych wydarzeń szkolnych zaliczane są: inauguracja uczniów 
pierwszych klas, rozgrywki sportowe, olimpiada plastyczna i zakończenie 
roku szkolnego. Oprócz tego jako zajęcia pozaszkolne organizowane są 
praktyczne zajęcia z wiedzy o społeczeństwie, krótkie wycieczki oraz 
kilkudniowe wyjazdy turystyczne.
W
 szkole podstawowej i średniej niższego stopnia wprowadzono 
eksperymentalny tok nauczania i za zgodą dyrektora szkoły dziecko może 
wcześniej zacząć zapoznawać się ze szkołą.
Szkoły średnie wyższe
 – uczniowie, którzy ukończą szkołę średnią I stopnia, mogą kontynuować 
naukę w szkole średniej wyższej, określanej jakoszkoła średnia II 
stopnia. Uczniowie przyjęci zostają do szkoły średniejwyższej po zdaniu 
egzaminu wstępnego, składającego się z pięciu 
najważniejszychprzedmiotów. Wyróżnić można 3 rodzaje szkół średnich II 
stopnia: stacjonarną,okresową, korespondencyjną.
Nauka
 w stacjonarnej szkole średniej II stopnia trwa 3 lata, w pozostałych 
nauka jest wydłużona do czterech i więcej lat. Mimo iż nauka w wyższych 
klasach szkoły średniej nie jest obowiązkowa, to jednak prawie 96% 
absolwentów niższych klas szkoły średniej uczy się dalej. Na tym 
szczeblu szkoły obowiązuje czesne.Za podręczniki i inne pomoce naukowe 
trzeba również płacić.
Okresowe
 szkoły średnie II stopnia podzielone są na dzienne i wieczorowe. 
Przeważają jednak szkoły wieczorowe przeznaczone dla uczniów 
pracujących. W szkolnictwie średnim można wyróżnić szkoły średnie wyższe
 II stopnia: - tzw. Full-time – pełny program nauczania realizowany jest
 w ciągu trzech lat, - tzw. Part-time — pełny program nauczania 
realizowany w ciągu czterech lat. Szkoły średnie pierwszego typu 
przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów, którzy zamierzają podjąć 
studia wyższe, a szkoły drugiego typu dla uczniów zamierzających po ich 
ukończeniu podjąć pracę zawodową) w wybranym kierunku. Można wybierać 
m.in. następujące rodzaje szkół średnich zawodowych:techniczne, 
handlowe, rolnicze, rybołówstwa, sztuki zdobniczej, sztuk 
pięknych,matematyczno-przyrodnicze itp.
Wśród
 japońskich szkół średnich II stopnia istnieją również tak zwane 
Miscellaneous Schools (czyli szkoły roczne), które dają rozmaite 
wykształcenie zawodowe, przygotowując do wykonywania określonego zawodu,
 np.kierowcy, bibliotekarza, krawca, kucharza itp. Stanowią one system 
uzupełniający kształcenie średnie II stopnia i w zasadzie nie mieszczą 
się w ramach oficjalnego systemu nauczania. Z reguły rozpoczynają w nich
 naukę uczniowie, którzy nie zostali przyjęci do innych szkół średnich 
II stopnia.Oceny, podobnie jak w szkole średniej I stopnia, nie mają 
większego znaczenia.Na tym poziomie można pozostawić ucznia na drugi rok
 w tej samej klasie jednak zdarza się to bardzo rzadko.
Po skończeniu szkoły średniej wyższego stopnia uczniowie nie zdają matury. Role matury pełnia egzaminy wstępne na studia.
Szkolnictwo specjalne -
 celem szkół specjalnych jest pomoc dzieciom fizycznie lub umysłowo 
upośledzonym w zdobyciu wykształcenia odpowiadającego ich poziomowi. W 
Japonii wyróżnia się trzy typy szkół specjalnych: szkoły dla 
ociemniałych, szkoły dla głuchych, szkoły dla dzieci z innymi rodzaju 
upośledzeń ( szczególnie dla dzieci kalekich nic mogących się 
samodzielnie poruszać). Każdy rodzaj szkoły specjalnej kształci na 
poziomie podstawowym i średnim I stopnia. Tylko niektóre z nich prowadzą
 klasy szkoły średniej II stopnia. Przekazywana w tych szkołach wiedza 
ma charakter praktycznych umiejętności. Pozwala pokonać umysłową lub 
fizyczna ułomność i ułatwia życie oraz pracę.
 
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz