Japońskie szkolnictwo cz.2
Szkolnictwo podstawowe i średnie
Przedszkola –
mają za zadanie zapewnić dzieciom 3-5 letnim odpowiedni rozwój umysłowy
i fizyczny przez stworzenie odpowiednich warunków środowiskowych oraz
prowadzenia nauki dostosowanej do ich poziomu umysłowego i zdolności. W
80% są to placówki prywatne.
Ministerstwo
Oświaty sformułowało 5 głównych celów metodycznych,które powinny być
przestrzegane przez nauczycieli i wychowawców w procesie twórczego
wychowania dzieci japońskich. Wychowanie to nie tylko jednostronne
sugestie norm, ale obraz życia we współczesnym świecie. Zadaniem
nauczyciela jest nie uczyć, a żyć z dziećmi; w procesie wychowania
wykorzystywać naturalne warunki i sytuacje życia codziennego oraz być
wzorem i przykładem społecznego i moralnego wychowania. Wychowanie
powinno być nastawione na kształtowanie określonych jakościowo norm, bez
których me można wyrosnąć na dobrego,zdyscyplinowanego i pracowitego
obywatela Japonii.
Nauczyciel
winien dążyć do tego, aby w twórczym procesie nauczania dzieci
uświadamiać im obecność i interesy innych członków społeczności ich
wzajemne zależności. Ważną formą wychowania jest wychowanie grupowe.
Przy tym kryterium efektywności to nie rezultat i jakość pracy
poszczególnych dzieci alei całej grupy. Konieczne jest uczestniczenie
wszystkich dzieci w obcowaniu i pracy, co pozwala na uświadomienie
każdemu z nich jego roli, jaką spełnia w społeczności.
Należy
przyuczać dzieci do rozwiązywania trudnych problemów grupy,a także
swoich indywidualnych. Uczyć samodzielności i umiejętności pokonywania
trudności. Dzieci powinny pojąc, ze zakazy i normy życia w grupie i
społeczeństwie, a także ich przestrzeganie to obowiązkowa potrzeba
każdego człowieka.
Szkoły podstawowe i niższe średnie –
uczęszczanie do szkoły podstawowej i średniej niższej jest w Japonii
obowiązkowe i trwa 9 lat (6 + 3) – 6-letnia szkoła podstawowa, 3-letnia
szkoła średnia I stopnia. Praktycznie wszystkie dzieci w Japonii są
zapisywane tak do szkoły podstawowej jak i szkoły średniej I stopnia.
Kształcenie na tym poziomie jest obowiązkowe, tak więc pierwsza selekcja
następuje dopiero po przejściu do szkoły średniej II stopnia.
Nauka
w szkole podstawowej obejmuje nauczanie przedmiotowe, moralne oraz
kształcenie umiejętności intelektualnych i praktycznych. Na przykład w
VI klasie szkoły podstawowej dzieci uczą się 6 przedmiotów w ciągu 1015
lekcji(45-minutowych) w roku. Podręczniki zatwierdzane do użytku przez
Ministerstwo Oświaty są bezpłatne. W 1993 r. w 24 tys. państwowych szkół
podstawowych znalazło się prawie 9 min dzieci (99% grupy wieku).
Uczeń
musi zabierać ze sobą do szkoły: tornister, czapkę, tenisówki do
chodzenia po szkole, strój gimnastyczny, kąpielówki i inne dodatki
określone przez szkołę. Szczególnie ważny jest kolor stroju
gimnastycznego i czapki ponieważ dzięki nim wiadomo, z której klasy jest
dany uczeń. Każda szkoła określa w regulaminie szkolnym inne kolory
czapek i strojów gimnastycznych dla swoich uczniów.
Obowiązuje
następująca skala ocen: trzystopniowa w szkołach podstawowych: 1,2,3 –
„3” jest ocena najlepszą, pięciostopniowa w szkołach średnic od 1 do 5 –
„5” jest oceną najlepszą. Oceny jednak nie mają znaczenia.Wystawia się
je tylko dla wiedzy rodziców i nauczycieli. Nie mają również związku z
promocją do następnej klasy, gdyż nigdy nie zostawia się ucznia na drugi
rok w szkole podstawowej i średniej I stopnia. W szkole podstawowej
ocenia się uczniów na podstawie wyników osiągniętych w testach i na
klasówkach,które nauczyciel przeprowadza po określonym dziale.
Nauczyciel sam decyduje kiedy, z czego i w jakiej formie zrobić
sprawdzian. Przeważnie nie zdarzają się odpowiedzi ustne.
W
szkole średniej pięć razy w roku przeprowadza się testy z pięciu
najważniejszych przedmiotów. Uczniowie ze wszystkich szkół piszą je
jednocześnie. Pytania są ustalane przez władze okręgu, a sprawdzają je
nauczyciele uczący w danej szkole. System tez obowiązuje w szkołach
średnich II stopnia. Oprócz kontynuowania nauki przedmiotów
ogólnokształcących rozpoczętych w szkole podstawowej, uczniowie uczą się
ochrony zdrowia i przedmiotów przed zawodowych. Nauka języków obcych
nie jest obowiązkowa, jednak prawie wszyscy uczniowie uczą się języka
angielskiego. Minimalna liczba godzin lekcyjnych w ciągu roku wynosi
1050 (50-minutowe). Również na tym szczeblu szkoły podręczniki są wolne
od opłat.
W
1993 r. w niższych klasach państwowej szkoły średniej znalazło się
prawie 55% grupy wieku, natomiast w niższych klasach średnich szkół
prywatnych było jedynie 5% grupy wieku. W szkole średniej niższego
stopnia obowiązuje mundurek. W obrębie jednej szkoły wszyscy noszą takie
same mundurki,ale każda szkoła ma swój określony krój mundurków.
Zarówno
w szkole podstawowej jak i średniej dzieci żywią się w stołówkach. Od
poniedziałku do piątku wszyscy gromadzą się w porze obiadowej i jedzą
ten sam posiłek. Zazwyczaj jest to mleko, chleb, dodatki (na przykład
sałatka z wodorostów), ale zdarzają się szkoły, gdzie można zjeść ryż i
spaghetti. Do przedmiotów nauki w szkole podstawowej należą: język
japoński,arytmetyka, przyroda, ogólna wiedza o społeczeństwie,
wychowanie fizyczne,muzyka, plastyka, zajęcia praktyczno-techniczne.
Angielski zaczyna się od pierwszej klasy szkoły średniej niższego
stopnia. Lekcje trwają 50 minut, a przerwy między każdymi zajęciami 5
minut. Uczniowie przychodzą najczęściej na8:30, odbywa się apel poranny i
przed 9:00 zaczynają się lekcje. Przedpołudniem są 4 lekcje, około
godziny 12:30 jest lunch i od 13:00 zaczyna się pierwsza popołudniowa
lekcja. Ostatnia szósta kończy się około 15:00.
Wraz
z rozpoczęciem nauki w szkole średniej niższego stopnia po zajęciach,
na boiskach, salach gimnastycznych i w salach lekcyjnych odbywają się
zajęcia kółek zainteresowań, które trwają mniej więcej do godziny
szóstej.W szkołach zawsze jest boisko 200 metrowe, 25 metrowy basen
pływacki, a w salach gimnastycznych dwa boiska do koszykówki.
Do
największych wydarzeń szkolnych zaliczane są: inauguracja uczniów
pierwszych klas, rozgrywki sportowe, olimpiada plastyczna i zakończenie
roku szkolnego. Oprócz tego jako zajęcia pozaszkolne organizowane są
praktyczne zajęcia z wiedzy o społeczeństwie, krótkie wycieczki oraz
kilkudniowe wyjazdy turystyczne.
W
szkole podstawowej i średniej niższego stopnia wprowadzono
eksperymentalny tok nauczania i za zgodą dyrektora szkoły dziecko może
wcześniej zacząć zapoznawać się ze szkołą.
Szkoły średnie wyższe
– uczniowie, którzy ukończą szkołę średnią I stopnia, mogą kontynuować
naukę w szkole średniej wyższej, określanej jakoszkoła średnia II
stopnia. Uczniowie przyjęci zostają do szkoły średniejwyższej po zdaniu
egzaminu wstępnego, składającego się z pięciu
najważniejszychprzedmiotów. Wyróżnić można 3 rodzaje szkół średnich II
stopnia: stacjonarną,okresową, korespondencyjną.
Nauka
w stacjonarnej szkole średniej II stopnia trwa 3 lata, w pozostałych
nauka jest wydłużona do czterech i więcej lat. Mimo iż nauka w wyższych
klasach szkoły średniej nie jest obowiązkowa, to jednak prawie 96%
absolwentów niższych klas szkoły średniej uczy się dalej. Na tym
szczeblu szkoły obowiązuje czesne.Za podręczniki i inne pomoce naukowe
trzeba również płacić.
Okresowe
szkoły średnie II stopnia podzielone są na dzienne i wieczorowe.
Przeważają jednak szkoły wieczorowe przeznaczone dla uczniów
pracujących. W szkolnictwie średnim można wyróżnić szkoły średnie wyższe
II stopnia: - tzw. Full-time – pełny program nauczania realizowany jest
w ciągu trzech lat, - tzw. Part-time — pełny program nauczania
realizowany w ciągu czterech lat. Szkoły średnie pierwszego typu
przeznaczone są przede wszystkim dla uczniów, którzy zamierzają podjąć
studia wyższe, a szkoły drugiego typu dla uczniów zamierzających po ich
ukończeniu podjąć pracę zawodową) w wybranym kierunku. Można wybierać
m.in. następujące rodzaje szkół średnich zawodowych:techniczne,
handlowe, rolnicze, rybołówstwa, sztuki zdobniczej, sztuk
pięknych,matematyczno-przyrodnicze itp.
Wśród
japońskich szkół średnich II stopnia istnieją również tak zwane
Miscellaneous Schools (czyli szkoły roczne), które dają rozmaite
wykształcenie zawodowe, przygotowując do wykonywania określonego zawodu,
np.kierowcy, bibliotekarza, krawca, kucharza itp. Stanowią one system
uzupełniający kształcenie średnie II stopnia i w zasadzie nie mieszczą
się w ramach oficjalnego systemu nauczania. Z reguły rozpoczynają w nich
naukę uczniowie, którzy nie zostali przyjęci do innych szkół średnich
II stopnia.Oceny, podobnie jak w szkole średniej I stopnia, nie mają
większego znaczenia.Na tym poziomie można pozostawić ucznia na drugi rok
w tej samej klasie jednak zdarza się to bardzo rzadko.
Po skończeniu szkoły średniej wyższego stopnia uczniowie nie zdają matury. Role matury pełnia egzaminy wstępne na studia.
Szkolnictwo specjalne -
celem szkół specjalnych jest pomoc dzieciom fizycznie lub umysłowo
upośledzonym w zdobyciu wykształcenia odpowiadającego ich poziomowi. W
Japonii wyróżnia się trzy typy szkół specjalnych: szkoły dla
ociemniałych, szkoły dla głuchych, szkoły dla dzieci z innymi rodzaju
upośledzeń ( szczególnie dla dzieci kalekich nic mogących się
samodzielnie poruszać). Każdy rodzaj szkoły specjalnej kształci na
poziomie podstawowym i średnim I stopnia. Tylko niektóre z nich prowadzą
klasy szkoły średniej II stopnia. Przekazywana w tych szkołach wiedza
ma charakter praktycznych umiejętności. Pozwala pokonać umysłową lub
fizyczna ułomność i ułatwia życie oraz pracę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz